Google Analytics
Proces putavanja korisnika od same ideje kupovine do realizacije kupovine je jako zanimljiv i detaljan. U offline svijetu ovaj cjelokupni proces je teško izmjeriti ali u online svijetu možemo mjeriti razne dijelove modela ponašanja potrošača koristeći analitiku. Možemo pratiti koje online ponašanje je vodilo do krajnjemu cilja a to je kupnja, i te podatke koristiti za daljnje unaprjeđenje prodaje kako bismo dosegnuli nove potencijalne klijente.
Kako bismo lakše shvatili što je Google Analytics idemo odmah definirati što je “digitalna analitika”? Ljudi običnu kupuju dobra u fazama. U marketingu postoji nešto što se zove purchase funnel odnosno model ponašanja potrošača koji pokazuje ponašanje potrošača tijekom “korisničkog putovanja”.
Purchase funnel
Postoje različite faze u Purchase funnelu po kojima se razlikuje ponašanje potrošača/posjetitelja. Prosječni ciklus se sastoji od tri faze. Pokušati ću ih objasniti što kraće i jasnije. Prva faza se zove akvizicija.
Akvizicija se sastoji od građenja svjesnosti o proizvodu/usluzi i privlačenja pozornosti/interesa potencijalne publike ( korisnike) .
Drugi korak se zove ponašanje. Ključno za drugi korak je to da potencijalni klijent ( korisnik) ulazi u interakciju s Vašim poslovanjem jer je reagirao na podražaj iz prvog koraka.
Treći i zadnji korak je konverzija,a to je kada ga od potencijalnog klijenta/posjetitelja pretvorimo u klijenta. Ostvarili smo poslovnu suradnju i više nije potencijalni klijent nego sadašnji klijent!
Google Analytics
Google Analytics putovanje započinje lijepljenjem koda na Vašu web stranicu. Svaki put kada posjetitelj posjeti web stranicu kod će prikupljati anonimne podatke o tome kako se posjetitelj ponašao na vašoj web stranici.
Kod koji će se nalaziti na Vašoj web stranici će također prikupljati podatke od Vašeg preglednika ( Browsera) kao što su jezik na koji je Vaš preglednik postavljen, vrsta preglednika ( google Crome, Mozzila FireFox) , uređaj ( mobitel, računalo ili tablet) , operativni sustav i mnoge druge.
Najbitniji od te vrste podataka koje preglednik prikuplja je izvor prometa odnosno “traffic source”. Izvor prometa nam govori što je dovelo posjetitelja na Vašu web stranicu. Pri tome se prvenstveno misli na Organski ( putem pretraživača) i ne organski ( plaćene kampanje poput Google AdWordsa, Facebook marketinga te email marketinga) promet.
Idemo objasniti na primjeru. Na trenutak zamislite da ste vlasnik “online” trgovine koja se bavi online prodajom majici.
Koristeći analitiku dućan bi mogao prikupljati i analizirati podatke od svojih prodajnih kampanja (Google AdWords, Facebook itd) i vidjeti koje su rezultirale prodajom i proširiti ih te usmjeriti na pravilne načine.
Naprimjer trgovina može analizirati geografske podatke sa svoje web trgovine i pogledati iz kojeg područja joj dolazi najviše kupaca te usmjeriti svoje marketinške napore na područja koja nisu urodila plodom.
Google Analytics Vam daje sliku Vašim posjetiteljima
Također mogu koristiti analitiku kako bi razumjeli ponašanje svojih posjetitelja u svojoj web trgovini i možda riješiti nekakve probleme s kojima se posjetitelji susreću.
Naprimjer možda najviše posjetitelja odustane pri koraku u košarici što može voditi do zaključka da je u dizajnu problem, možda nije dovoljno lagano obaviti kupnju, možda su tipke loše pozicionirane ili nešto treće, bitno je da Vam analitika pokazuje “mrvice kruha” Vaših posjetitelja.
Druge vrste poslova također mogu imati benefite koristeći Google Analytics.
Oglašivači ju mogu koristiti kako bi od svojih posjetitelja stvorili lojalne posjetitelje s većim angažmanom na stranici i po tome mogu regulirati plasiranje oglasa na Web stranici prema korisničkim interesima.
Poslovi prodaje na internetu mogu koristiti Google Analytics kako bi bolje razumjeli posjetitelje svoje web trgovine te koje su njihove kupovne navike sve u cilju kako bi više prodali/zaradili u svojim web trgovinama.
Stranice za skupljanje “leadova” ( tragova) mogu prikupljati podatke o posjetiteljima za prodajne timove kako bi ih uspješno kontaktirali te započeli prodajni ciklus.
Zaključak
Podaci kao što su dob, spol, prosječno vrijeme provedeno na stranici, geografska lokacija , tip operacijskog sustava na uređaju i još mnogi drugi se nalaze u izvješćima u Analyticsu.
Kako koristiti te podatke je isključivo na Vama ali kombiniranje tih podataka s dosadašnjim znanjem o Vašim sadašnjim klijentima može rezultirati razumijevanjem Vaših klijenata. Zatim možete koristi te podatke kako biste unaprijedili dosadašnje poslovanje te se pripremili za budućnost.
Zaista je impresivno što je sve moguće samo putem Google Analyticsa te koje sve podatke o posjetiteljima Vaše web stranice možete dobiti. Nakon toga sve ovisi o Vama kako želite te podatke implementirati u Vašu marketing strategiju.
Imate li kakvih pitanja ili želite nas kontaktirati zbog zajedničkog projekta nazovite nas!
Matko Dragičević