Prije svega, želim reći da vrijeme u poslu jako brzo prolazi. Toliko brzo prolazi da sam listajući nedavno blog postove i tražeći temu koju bih želio obraditi, naletio na svoj prošlogodišnji rođendanski blog i shvatio da je prošlo opet godinu dana. Pročitam ga i pomislim kako se veselim drugom rođendanu Swipe-a i da ću opet napisati rođendanski blog kako bih podijelio svoja iskustva s čitateljima u nadi da će nekome pomoći, i tako ja pogledam datum i šokiram se kad sam shvatio da kasnim punih MJESEC dana za rođošem.

Želio bih se nastaviti držati forme pisanja bloga u smislu da pričam nešto Vama ( čitateljem / čitateljicom) zato što mi je tako lakše svoje misli i iskustva pretočiti u riječi te također ne želim da rođendanski blog bude pun “službenih” izraza, terminologije i nekakvih pojmova koji će ukrasti pažnju od samog smisla bloga.

Kroz ovaj blog se želim zahvaliti svima koji su pomogli u poslovanju tvrtke na bilo koji način – bilo lijepom riječju, kritikom, savjetom, lajkom, sherom ili posjetom na web stranici!

Iskreno,hvala Vam svima. Svi ste, na svoj način, doprinijeli razvoju moje male tvrtke te mom osobnom razvoju.

COVID-19


Kroz drugu godinu se stvarno svašta dogodilo, počevši od promjene samoga sebe, nekakvog “zrelijeg” načina razmišljanja u poslu, kvalitetnije komunikacije s ljudima oko sebe, smanjivanja očekivanja (u smislu da smo svi podložni greškama jer ipak smo ljudi) do najbitnije promjene koja se dogodila svima nama, a to je COVID-19 pandemija

Ne mogu reći da sam predvidio da će nas tako nešto “skupo” stajati jer kada su se vijesti prvi put pojavile nisam očekivao tako dalekosežne posljedice. Sjećam trenutka kada sam gledao vijesti i na vijestima su pričali kako će ići započeti “lockdown”. To nisam shvaćao ozbiljno s nekakve poslovne strane jer me više zabrinulo zdravlje bližnjih i nedostatak socijalnog života.

Onda je krenulo. COVID-19 je toliko utjecao na naše živote da bih se usudio reći da ih je zauvijek promjenio.

swipe digitalni marketing blog covid

Tako je bilo i s poslovanjem. Krenulo je zatvaranje i rezanje svih budžeta jer se više ne radi o poziciji na tržištu, nego se radi o preživljavanju na tržištu, a to je potpuno druga igra. Priznajem, malo me zateklo takvo okruženje u kojem više ne razgovaramo na kojoj ćemo poziciji biti u igri, nego hoćemo li ju uopće igrati.  Za mene, koji sam tek godinu dana bio u “igri”, ovo je bio šok.

Svi prijašnji dogovori, sklopljeni poslovi, mogući klijenti sve je palo u vodu, sve je nestalo kao da ste prebacili prekidač.

Da se razumijemo,ne zamjeram nikom ništa zbog propadanja dogovora, samo želim reći da u mojoj karijeri se nisam susreo još s tako jakom silom koja je promijenila kolektiv i nema pregovora. Poanta spominjanja COVID-a i svega što se događalo u krizi je to da me zatekla potpuno nespremnog. Nisam predvidio dalekosežne učinke koje će donijeti te promjenu u ljudima koji više ne razmišljaju u smislu proširenja poslovanja, nego u smislu preživljavanja godine.

Po klijentima sam prvo “osjetio” COVID-19 krizu jer jedan za drugim su otkazivali usluge oglašavanja (ne može se ugostitelj oglašavati kada je zatvoren) ili ih prebacivali za “ kada bude bolja situacija” i to jedan za drugim kao domine.

To me najviše šokiralo jer sam mislio da nakon godinu dana dovoljno jak da zadržim klijenta ili ga motiviram da krenemo nešto novo. S vremenom shvatio da stvarno nije do mene, da postoje veće stvari od dogovora za oglašavanje i da se nema smisla stresirati oko toga. Ovo nas je sve pogodilo i jedino možemo zajedno izaći bolji iz ovoga.

Ne želim se zahvaljivati na krizi koju je COVID donio, ali mislim da je ojačala Swipe. Bio sam prisiljen snaći se u smislu razvijanja poslovanja ili novih usluga i to me vodi na sljedeći podnaslov.

Proširite poslovanje

Ovaj podnaslov zvuči tako službeno i tako dramatično da odmah moram usporiti ritam i reći da je puno lakše nego što zvuči. Zapravo su to totalno novi proizvodi i usluga/e ili jednostavno nekakav crosseling ( hvala studentskim danima u T-comu) u kojem napravite “paket” usluga koje već nudite ,kao što je naprimjer web stranica + oglašavanje na tražilici.

Svatko za sebe zna koliko je fleksibilan i u kojem smjeru može i želi ići, samo želim podijeliti s Vama da je to meni zapravo puno pomoglo jer mi je otvorilo nekakve nove smjerove u koje sam mogao ići.

Na vlastitom primjeru mogu reći da to nije samo “proširite poslovanje”. Ako ste naučili nešto novo u tijekom rada zašto to ne biste uvrstili u svoje usluge i na tome dodatno zaradili?
Čisto primjera radi, radite web stranice i silom prilika ste morali za klijenta napraviti logo ( doslovno niste morali, ali jednostavno želite zbog potpunog vizualnog identiteta) i kroz tog klijenta ste se naučili raditi taj logo.
Naravno, niste sada profesionalac koji rastura vektorsku grafiku i palete boja slaže kao Van Gogh, ali ste se pomaknuli korak naprijed. Kada to napravite za nekoliko klijenata, razvili ste vlastitu novu vještinu koju sada možete unovčiti.

Na takve stvari mislim pri proširenju poslovanja, zaista nije tako dramatično kao što zvuči. Naravno, postoje poslovi gdje jednostavno nemate prostora tako nešto napravili ili jednostavno nema smisla, samo sam htio na vlastitom primjeru pokazati kako sam u hodu shvatio da mogu nešto dodatno zaraditi.

Jako je bitna stavka kontinuirano učiti i ulagati u sebe. Nemojte misliti da je nešto gubljenje vremena jer Vam odmah ne donosi novac i rezultate. Uložite u sebe, u svoje vještine, znanje i sve što možete poboljšati jer to je odličan način da rastete i da proširite svoje poslovanje!

Preporuke / networking

Dotaknuo sam se ove teme prošle godine, ali jednostavno moram i ove jer je prevažna i ne mogu dovoljno naglasiti koliko je to bitno. Ljudi su temelj svega i to je jako bitno za shvatiti prije bilo kakvog početka ičega. To govorim jer nije važno jeste li programer ili računovođa ( da se malo poigramo sa stereotipima) ili ste door to door salesman, bitna je kvaliteta ljudi s kojima ste povezani, ljudi s kojima ste surađivali, s kojima ste se jednom susreli ili čak koje znate preko poznanika.

U poslu, koliko sam do sada naučio dobra riječ ili preporuka otvara sva vrata. Da se razumijemo vrata će Vam se otvoriti ali onda samostalno morate ući u tu sobu,sjesti na stolicu i započeti priču.

Htio bih naglasiti važnost preporuke zadovoljnog klijenta ili frenda s faksa koji više ne sjedi kraj Vas nego samostalno plovi tržišnim vodama.

Zaista je lakše ostvariti prvi kontakt kada Vas netko preporuči na temelju dobrog i kvalitetnog rada, nego kada idete “osvajati” tu osobu.
Moram priznati, iz osobnog iskustva kada sam kretao u posao sve sam doživljavao kao konkurenciju. Razmišljao sam da radimo isti posao te da si zapravo smetamo tako što radimo na istom području, odnosno “krademo” jedan drugome novac.

Striktno gledano, u teoriji to i je tako. Život jedne tvrtke sa suživotom drugih ljudi i tvrtki je sasvim nešto drugo. Istina je, konkurencija smo si i radimo isti posao, ali isto tako tržište je dovoljno veliko da nađemo zajednički jezik.

Da skratim to što sam želio reći, našao sam se u paradoksu.

S takvim stavom sam bio u sukobu sa samim sobom jer sam se našao u situaciji u kojoj mi “konkurencija” želi pomoći. Prestao sam ih doživljavati kao konkurenciju već su mi postali zdravi rivali.

Koliko god zvuči ovo apsurdno, međusobno si šaljemo i pokazujemo dobre poslove koje smo napravili,nešto novo naučili ili pokazujemo neki novi trend.A to se događa, zato što smo odlučili si međusobno pomoći. Jednom prilikom,jedan predavačje rekao kako nema smisla da si budemo konkurencija, da se borimo rukama i nogama za klijente jer naposljetku svi smo tu. Malo je tržište i specifične su usluge, što vrijeme više prolazi shvaćam što je htio reći.

Radije ću svom zdravom rivalu prepustiti posao koji znam da će napraviti bolje od mene, nego da ga prihvatim, loše odradim i na kraju izgubim klijenta.

Zadovoljni klijent

Po samom podnaslovu je ovo toliko očito da nisam siguran ima li smisla ulaziti u dubinu toga, ali želim odvojiti nešto vremena kako bih naglasio važnost toga. Odmah želim reći da nije moguće svima udovoljiti i ispuniti želje iz različitih razloga. To meni osobno je izazivalo veliku razinu stresa i negativno utjecalo na mene.
Nije se to puno promijenilo u ove dvije godine, ali sam naučio živjeti s tim. Doslovno me znalo držati budnim cijele noći kada mi klijent kaže da nije zadovoljan s nijansom boje na stranici ili vizualom.

Neopisivo je koliki je to meni stres predstavljalo i koliko me to duboko diralo. Neću lagati i reći da me to više ne dira ali sam naučio da smo ljudi, da se jako razlikujemo i da svi imamo svoje želje i zahtjeve.

Za izbjeći ovakvu situaciju do sada sam našao jedno rješenje. Jasna i pravilna komunikacija sa željama i potrebama i jednako tako moje slušanje tih želja/ potreba bez guranja svojih ideja i prijedloga.
Naravno biti će situacija kada dizajnirate promotivni plakat i klijent želi plavi plakat. Napravite sve po željama klijenta, sve štima, plava je tu, on pogledom preleti dizajn i pošalje na print.

Dođe veliki isprintati plakat u plavoj boji, a klijent kaže “mislio sam da će biti plavlje”. Zato kažem, jasna komunikacija u vidu koda plave boje kako bismo izbjegli takvu situaciju i budimo iskreni, neugodnjak.

Mali detalj s prošlogodišnjeg bloga.  Podijelio sam s Vama priču kako sam započeo suradnju s klijentom koji je bio skeptik i prevaren od strane druge tvrtke te nije mu bilo svejedno ulaziti u nekakav novi poslovni odnos. Da skratim , evo godinu i pol nakon inicijalnog kontakta, ugodno surađujemo, te oboje se preporučujemo dalje. To potvrđuje da sam direktno putem njegove preporuke našao nekoliko klijenata.

Bitan detalj ove priče je da se nismo nikad u životu sreli niti vidjeli, nalazimo se na 500 km udaljenosti, ali jasna komunikacija i kvalitetno odrađen posao je dovoljan temelj za razvoj kvalitetnog poslovnog odnosa koji se razvio u prijateljski odnos i na to sam veoma ponosan.

Zaključak

Sve što sam naveo i o čemu sam Vam pisao je više manje poznato, samo htio prenijeti svoja iskustva i doživljaje. I dalje držim da ne znam koliko je pametno pisati ovakav format bloga, ali stvarno želim nastaviti ovo raditi na ovaj način. Kao što sam gore napisao, dovoljno je mjesta za sve i trebamo učiti jedni od drugih, jer najskuplje su vlastite pogreške.

Vrijeme je jako brzo proletjelo, toliko brzo da sam fulao vlastiti rođendan i malo mi je neugodno. Želim da svatko tko pročita ovaj blog, nađe nešto za sebe – detalj koji će mu pomoći ili moju grešku koji će izbjeći. To i je cilj ovakvog bloga, da učimo i rastemo zajedno.

Potrudit ću se da za treći rođoš ne kasnim s blogom! Tko god je pročitao do kraja, molim Vas javite s nekakvim feedbackom, lajkom, savjetom ili kritikom jer to je jedini način da rastemo zajedno.

“Every problem is a gift—without problems we would not grow.”

Matko Dragičević