Prvih godinu dana u digitalnom marketingu i vođenju vlastite tvrtke

lip 4, 2020Digitalni marketing0 comments

swipe digitalni marketing blog objave

Želim se ovim putem zahvaliti svima koji su mi na bilo koji način pomogli u prvih godinu dana poslovanja,od lijepe riječi, lajka, shera,preporuke, riječima ohrabrenja,pohvalama, kritikama te svakodnevnim razgovorima o poslu iako to zna biti veoma dosadno i naporno, hvala Vam svima na svemu!

Prvobitno je ovaj blog i tema bila zamišljena nešto drugačije ali sam se ipak odlučio na ovaj format. Pisat ću ga na način kao da razgovaram s Vama ( čitateljem/čitateljicom) na kavi te ću razvrstati po podnaslovima što mislim da je bitno, nekakve primjere i slične stvari koje smatram da su važne.
Dugo sam razmišljao je l’ ima smisla uopće ovakav format bloga napisati jer otkrivam i svoje greške i neke stvari zbog kojim mi se u najmanju ruku možete smijati ali jedna bitna stvar koju sam naučio je da moraš izaći iz komfor zone ako želiš rasti na bilo koji način!
Želja mi je da ovaj blog post pomogne nekome u budućnosti na bilo kakav način  olakša budućnost posla /tvrtke i s time je cilj ovog bloga ostvaren. Tema bloga je prvih godinu dana moje vlastite tvrtke odnosno prvi rođendan Swipa. Prvenstveno želim naglasiti kako je ta godina dana iznimno brzo prošla i vjerujte mi na riječ. U poslovnom svijetu vrijeme brže prolazi nego u privatnom svijetu. No dosta uvoda krenimo na samu bit ovog bloga.

Koja je svrha pisanja bloga?

 

Tema je moja prva godina dana kao vlasnika tvrtke koja se bavi digitalnim marketingom. U jednoj rečenici sam uspio sve sažeti i sve Vam je jasno, ali da bar je ta godina iza mene bila jednostavna kao ta rečenica.
Želim naglasiti neke stvari te Vas uvesti u priču. Nakon što sam završio fakultet osjećao sam se jako dobro, spreman za sve daljnje izazove koji me čekaju i pun želje za dokazivanjem svijetu koji me čekao. Nemojte me krivo razumjeti i dalje sam takav samo sam prošao kroz reality check koji mi je razbio sliku “stvarnog” svijeta koju sam gradio godinama u svojoj glavi.

Prvenstveno ne krivim fakultet ili ikoga drugoga za svoja vlastita očekivanja nego jednostavno sam očekivao stvari da su takve kakve ja zamišljam na temelju 0 znanja iz real lifea. Objasnit ću Vam na nekoliko primjera odnosno tematskih cjelina sve što mislim da je važno da znate iz moje prve godine poslovanja!

 Plaćanje

Naravno najvažniji dio svakog posla i krajnji cilj svih nas a to je zarada. Želim s Vama podjeliti moj način gledanja na sve to,što sam očekivao, jednu situaciji iz danajašnje perspektive smiješnu ali kada se tada događala veoma stresnu.

Obavljen je posao te ste poslali klijentu račun, sasvim logički sljedeći korak u nekakvom razmišljanju je da će taj račun kroz dan dva biti plaćen ali to se ne dogodi. Prvi put kad mi se to dogodilo sam bio malo reći zbunjen, jer zašto si tražio račun od mene ako ga ne želiš platiti? Je l’ me praviš ludim ili što?
Postavimo priču da sam tu radio tek mjesec dana i to je bio prvi klijent kojem sam izdao račun te sam da se ne lažemo bio i prilično uzbuđen što izdajem svoj prvi vlastiti račun i htio sam da se završi cijeli proces.
Prođe tako dan, dva, tri, mjesec a račun nije plaćen i to je izazivalo u meni nekakvu ljutnju, osjetan manjak poštovanja ili nešto slično i naravno da nisam bio sretan.
Nakon nekakvog izvjesnog vremena račun je bio plaćen i s klijentom sam nastavio uredno surađivati ali nešto u meni mi nije dalo mira i mora sam ga pitati gdje je bio problem s tim računom.
Odgovor sam mogao samostalno predvidjeti ali odgovor se nije uklapao u onu sliku u mojoj glavi o poslovanjima tvrtki, podmirivanju računa i općenito mom shvaćanju poslovanja.
Jednostavan je odgovor bio da u tom trenutku je nešto drugo bilo važnije za tvrtku te da će mi biti plaćeno čim se situacija popravi.

Nakon godinu dana rada shvaćam takve situacije te želim biti maksimalno prilagodljiv klijentu u načinima plaćanja ili obročnom plaćanju jer nakon sudjelovanja u “tržišnoj” utakmici jednostavno shvatite neka stvari. Cash flow je poprilično relativna stvar jer ovisi ne samo o vama nego i o drugim čimbenicima na tržištu. Možete ovo izbjeći tako da tražite da Vam se dio plati unaprijed odnosno avansno plaćanje!

Networking

Svi mi znamo važnost prijateljstva u životu i koliko bez dobrih ljudi oko sebe ne možete uspješno “plivati” kroz život, sve ostalo je manje važno ako ste okruženi pravim ljudima. Kroz srednju školu pa kasnije i faks često se spominjala važnost networkinga odnosno poznanstava s ljudima te uspješno “korištenje” tih poznanstava. Stavljeno je pod navodnike jer jedno je koristiti prijateljstvo na obostranu korist a drugo je bezobrazno iskorištavati to bez granice.

Kroz život susrećemo veoma puno ljudi i ne ostavljaju svi trag u Vašim životima ili se jednostavno ne zadrže dovoljno dugo u njemu ali svi su oni prošli kroz Vaš život i to treba iskoristiti na najbolji mogući način.
Najsvježiji su mi primjeri s fakulteta gdje znaš kolegu koji je sjedio iza tebe i igrom slučaja se nađete na poslovnom sastanku bez da unaprijed znate tko će se naći s druge strane.
Ljudi to je fenomenalan trenutak kada shvatite da ste i Vi i vaš kolega s faksa se našli odjednom da dogovorite neki posao i oboje ćete imati koristi. 

Sama činjenica da se znate s faksa veoma olakšava taj poslovni proces, razgovore ili pregovore jer već imate nekakvu zajedničku povijest. Sve ljude koje sretnete u životu potrudite se ostvariti nekakav odnos s njima i nekakav dobar dojam jer nikad ne znate na koja vrata ćete pokucati i tko će ih otvoriti. Vrijeme stvarno brzo prolazi i tako je od srednje škole prošlo skoro već 10 godina.

Kada površno razmišljam o tome misli lete u sjećanja iz srednje škole ali kad malo zagrebete površinu ima tu “dark side of the moon” koji triggera u glavi :“ JAO VEĆ 10 GODINA”. U tih 10 godina svi koji su išli u školu ili kasnije na faks su već definirane ličnosti u svojim poslovima, tvrtkama ili sustavima u kojima djeluju te su već prošli početnu fazu “gradnje” karijere.

Na tu činjenicu i sam totalno zaboravio pri pokretanju i vođenju vlastitog posla i ugodno sam se iznenadio kada sam vidio dok sam ja rookie na tržištu  netko je već uložio dosta vremena u svoju karijeru i posao i što je najvažnije htio mi je pomoći iako se nismo doslovno vidjeli 5 godina.

Važnost kvalitetnih ljudi i kvalitetne mreže ljudi je iznimno važna i iz osobnog iskustva govorim kada kažem da mi je to neizmjerno pomoglo i ulažite ljudi u vašu mrežu poznanstava jer je vrijednost ne mjerljiva.

Znanje raste s poslom

Kada sam napravio svoju prvu web stranicu ili napisao svoj prvi blog (Htio sam ga ukloniti jer je vidljivo da je “početnički” napisan ali ga želim ostaviti kao podsjetnik) bio sam doslovno na vrhu svijeta i bio je samo moj!
Problem s tim razmišljanjem je bio taj što je taj moj svijet bio jako mali i bio je dio velikog stvarnog svijeta kojega sam tek postao dio.

U tom trenutku i sa znanjem kojim sam raspolagao sam napravio najbolje što sam znao sa 100% tnim trudom.
Fast forward 6 mjeseci, nakon x odrađenih stranica, x napisanih blogova i x sati provedenih na internetu guglaju “how to” sam shvatio odjednom: “ej pa ja znam duplo više nego što sam znao prije 6 mjeseci”.

Znanje raste toliko brzo i toliko se gomila da je to nemoguće to shvatiti ako niste to doživjeli. Pustite da Vas posao tjera da napredujete, dajte si vremena za izaći izvan komfor zone, istražujte nove stvari jer nikada ali baš nikada nisi najbolji u svom poslu koji radiš i ne znaš sve!

Digitalni marketing je strašno specifično područje u kojem jedan dan znaš točno ciljati publiku i to daje rezultat u roku nekoliko minuta i da isti taj dan se jednostavno sve promjeni i ništa ne ide kako je išlo maloprije. Jednostavno Google je odlučio promijeniti algoritam, Vi to ne znate i sva priča pada u vodu.
To je dosta obeshrabrujuće ali to je dio života i to se treba prihvatiti, skupiti snage i idemo opet ispočetka. Nakon što se to dogodi nekoliko puta, posjedujete već količinu znanja koja nužno neće doprinijeti instant rješenju Vašeg problema ali će Vam pomoći da dođete do tog rješenja.

Idemo opet objasniti na primjeru.

Radilo se o tome da me je na preporuku klijenta nazvao njegov prijatelj, ispričao mi je svoju situaciju ( situacija je takva da je čovjek doslovno prevaren za veliku svotu novca i isporučen mu je web koji se njemu ne sviđa, nije ono što je htio čak nema veze ni s dogovorenim proizvodom) vidno ljut i više puta je na telefon spomenuo da nije sretan, da nema povjerenja u moj posao jer je prevaren te da mi ništa ne vjeruje (ne vjeruje mi a ja nisam stigao 3 rijeci izreći na telefon kada smo prvi put razgovarali) ali da želi da mu se redizajnira postojeći web shop.
Dok je on to meni pričao samo mi je prošla misao kroz glavu:” ej ovo tebi ne treba, ovo je malo reći kompleksna situacija , čovjek nema povjerenja u tebe i što je najbitnije ti to ne znaš raditi, nisi nikad radio to” .

Protivno svakoj zdravoj logici sam čovjeka zaustavio dok je pričao i rekao da prihvaćam posao, da sam spreman napraviti jednu stranicu za primjer kako bi on vidio kako ja radim te da ću to napraviti potpuno besplatno.

Čovjek je pristao i tako smo mi krenuli u našu poslovnu suradnju.

Fast forward 6 mjeseci, iz tog razgovora dogodile su se dvije predivne stvari.

1. Njegov kontakt me je natjerao da proširim svoje znanje i da savladam izradu web trgovine odnosno natjeralo me da izađem iz komfor zone i prestanem tražiti izgovore da ja to ne mogu. Uspio sam,klijent je bio zadovoljan i nastavili smo surađivati.

2. Svojim pristupom ja to želim, ja to hoću i želim Vam pomoći i pokazati da nismo svi isti klijentu sam dao do znanja da nisam kao prethodni njegov suradnik i da ga nemam namjeru prevariti. Naravno da nisam rekao klijentu da ja to ne znam raditi jer mi je rekao da to želi da bude kroz 6 mj gotovo i kroz to sam shvatio da imam dovoljno vremena da to naučim.

Također taj klijent je dao svim svojim prijateljima mene kao preporuku i s x njih sam se čuo i na dobrom sam putu ostvarivanja poslovne suradnje.  Samo zato što sam se HTIO pomaknuti. Preuzmite inicijativu!

Trud

Koliko god zvučalo glupo, očito ili otrcano ali potrebna je velika količina truda kako bi neke stvari uspjele ili jednostavno došle na svoje mjesto. Često se u toj velikoj količini truda sam izgubim pa ne znam što sam krenuo raditi, što sam stao raditi ili koji mi je next step, ali uvijek je prisutan onaj impuls “hajde još malo” i to mi se pokazalo veoma bitnim.

Uvijek kada poželim odustati od nečega pojavi se neki unutrašnji inat i natjera me da guram ideju još malo pa urodi plodom. Nitko ne vidi sav posao, trud i volju koji uložite u bilo što, počevši od pisanja bloga, otvaranja tvrtke ili pisanja doktorata samo vi znate koliko ste uložili u to i nemojte očekivati od nikog da će nešto cijeniti kao Vi sami, jer na kraju krajeva svi mi vodimo neke bitke za koje drugi ne znaju.

Primjer ideje koju sam gurao iako mi nije do sada donijela direktnu korist.
Ulagao sam x vremena u jedan oblik oglašavanja koji je relativno skup ( skup za jednog paušalnog obrtnika nisam d.o.o. pa je svaki trošak koji nije nužan , loš) i nije mi donio nikakav rezultat.
Prvobitno sam pomislio da ne radim dobro, da sam se zeznuo negdje u koracima ili nešto treće pa sam išao secirati sve što sam radio. U seciranju sam se izgubio i našao sam si nekoliko greški ali te greške nisu utjecale na krajnji rezultat da oglašavanje nije generiralo prihod.

I gurao sam tu ideju protivno zdravoj logici ( zahtjeva novac a ne donosi novac) sve dok jedne subote navečer oko 23 sata nije došao mail od budućeg klijenta. U mailu je pisalo da je primijetio oglašavanje i da baš to što sam nudio u oglasu i na način koji sam nudio mu je privuklo pažnju i zainteresiran je za suradnju.
Dogovoren je sastanak, dogovoren je plan, posao je obavljen i smatram ga zadovoljnim klijentom. Kroz taj posao razvio se i kontakt gdje se obostrano često kontaktiramo za razne ideje koje bi nam mogle obojima pomoći. Poanta, TRUDITE SE!

Testirajte sve ideje koje Vam padnu napamet, pokucajte na sva vrata na koja ste pomislili te nazovite sve ljude koje ste htjeli nazvati za nekakav posao ili ideju koju imate, to će od Vas napraviti jaču, sposobniju i prilagodljiviju osobu što je na kraju najveći benefit toga svega.

Ne kažem da se trud ne vidi nego želim reći da ga ne gledaju svi istim očima. Trudite se oko klijenata, nemojte ih gledati samo kao izvor zarade jer s time nećete ostvariti nekakav kvalitetan dugoročan odnos a i na kraju krajeva, ponašajte se prema ljudima kako želite da se oni ponašaju prema Vama. Ipak naposljetku sve što radiš, za sebe radiš!

Zaključak

Kroz pisanje ovoga teksta obradio sam četiri stvari/naslova moglo ih je biti puno više ali kao što sam rekao ne znam ni sam koliko je ovo dobra ideja  (zanimljiv oblik content marketinga )ali ću povesti primjerom! Nadam se odnosno potrudit ću se da za blog objavu za 2 godine poslovanja bude njih makar duplo!
Ovaj tekst je napisan direktno iz glave u jednom pisanju i stvarno se nadam da će ovaj blog pomoći nekome na bilo kakav način!
Svjestan sam da će ovaj tekst kao i namjera ovog teksta biti bez veze nekome a da će ga netko smatrati dobrim besplatnim izvorom znanja i motivacije ali upravo je to poanta interneta, na njemu ima za svakoga ponešto.

Da rezimiram svoju misao koju sam htio prenijeti ovim blogom :

“I still have a long way to go but i’m already so far from where i used to be!”

Matko Dragičević